Waarom Sococo koffie (h)eerlijk (s)maakt

Een gesprek met oprichter Perry van Gils

Het was in 2018 dat de corporate wereld steeds meer aan hem begon te knagen. Perry van Gils had er mooi werk verricht, fijne relaties opgebouwd en veel geleerd. Maar hij zag ook haarfijn wat er fout zat. Dat had de crisis 10 jaar eerder natuurlijk feilloos blootgelegd. Hij begon zich te oriënteren op een volgende stap in zijn carrière. En stiekem wilde hij heel graag voor zichzelf beginnen. Een goed gesprek met een vriend over zijn liefde voor koffie, bracht hem onverwacht op het spoor van een koffieteler in Guatemala. En daar begon een nieuw avontuur dat de naam Sococo Coffee kreeg.

De afgelopen 15 jaar zijn de bierbrouwers, gin distilleerders, ambachtelijke broodbakkers en ook koffiebranders als paddestoelen uit de grond geschoten. Consumenten hebben meer en meer behoefte aan een eerlijk product. Stoere bebaarde mannen laten ons kennismaken met pure grondstoffen, koperen ketels en natuurlijke bereidingsprocessen. We herkennen het beeld, nietwaar? Perry glimlacht bescheiden: “ja, aan dat beeld voldoe ik misschien niet helemaal. Maar achter veel van deze zienswijze kan ik me gemakkelijk scharen. Toch gaat het voor mij ook nog om iets anders. Ik wil inderdaad een hoogwaardig product naar mijn klanten brengen. Maar daaraan voorafgaand ligt nog een hele reis, en die reis moet wat mij betreft ook anders. Koffietelers krijgen vaak veel te weinig betaald voor hun harde werk. Koffie telen is zeer, zeer bewerkelijk. Inkopers struinen de markt af en kopen bonen van verschillende telers tegen de laagste prijs. Een prijs waar veel van deze mensen niet of nauwelijks van kunnen leven. Ze maken zogenaamde ‘blends’ van verschillende koffies. Dat laatste hoeft niet per se slecht te zijn, maar dat eerste wel. Ik zocht naar een manier waarop ik én een single origin 100 % Arabica op de markt kon brengen én de koffieteler een eerlijke prijs kon betalen.”

Dat werd FamilyBondsCoffee van Danny en Madeline Perez uit Guatemala. Een nieuwe generatie met de focus op dat hoogwaardige product dat Perry zocht. “Voor mij is het niet alleen belangrijk dat de Perez’ familie en hun medewerkers een goede boterham verdienen. Waar het mij vooral om gaat is dat er geïnvesteerd wordt voor de lange termijn, en dus in de ontwikkeling van de bedrijven die deel uitmaken van de hele keten. Ik ben zakelijk ingesteld en weet dus ook wat ervoor nodig is om de hele keten ‘gezond’ te krijgen. Koffie is gewoonweg veel te goedkoop en dat holt de hele industrie uit. De consument houdt er nu een lage kwaliteit koffie aan over, en het verschil tussen arm en rijk in de wereld wordt alleen maar groter.”

De consument houdt er nu een lage kwaliteit koffie aan over, en het verschil tussen arm en rijk in de wereld wordt alleen maar groter.”

– Perry van Gils / SOCOCO Coffee

Maar dat betekent dat we het verschil ook voelen in de portemonnee? “Ja, dat is zo, dat kan ik niet ontkennen. Maar je kunt beter een paar keer per dag een hele mooie espresso of cappuccino drinken, dan liters goedkope koffie waarvoor planters worden uitgemolken in mijn optiek. Dat is geen wijzend vingertje naar de consument, maar ik ben wel kritisch op de markt. Ik wil een goede boterham verdienen, maar de Perez familie en iedereen in de keten moet gewaardeerd worden naar waarde. En wees eerlijk: dit is toch een bijzonder lekkere koffie?”

We nemen nog een kopje. Omdat het kan. En vragen Perry iets meer te vertellen over het concept achter zijn bedrijf. “Als ik spreek over de gehele teken, bedoel ik dat ook in Nederland. In de eerste plaats leveren wij koffie-abonnementen aan bedrijven, maar ook aan particulieren. Binnen bedrijven is er tegenwoordig ook veel behoefte aan een sociale ontmoetingsplek zoals een koffiebar. Samen met de organisatie ‘Stroomomwaards’ zijn wij mensen gaan opleiden tot barista, mensen die minder eenvoudig de kans krijgen op een baan op onze arbeidsmarkt. Ik ben zelf ontzettend trots op dit soort stappen. We bekijken elke stap in het traject opnieuw en denken: kan dit anders? Het branden, transport, de verpakking, etc. We zijn er nog steeds mee bezig maar worden elke keer een beetje beter.”

Zijn er nog mooie plannen voor de toekomst? “ja, heel veel. De huidige Corona crisis fietste ons in de wielen, maar het plan was om Madeline en Danny Perez hier in Nederland uit te nodigen. Dat gaat helaas nog even op zich wachten. Verder brengt SOCOCO binnenkort biologisch afbreekbare koffiecups op de markt die geschikt zijn voor de bekende Nespresso. Weer een mooie stap richting een beter milieu. We zijn ook met een heel mooi project rondom scholing bezig. Maar daar vertel ik jullie binnenkort meer over”.

Dat klinkt spannend! En een goede reden voor een vervolg.

Wil je meer weten over SOCOCO?

Kijk dan ook even op de website: www.sococo.coffee. En wie weet wil je ook eens proeven hoe eerlijke koffie smaakt!

Leave a Reply