Welkom bij Andernemerschap!


Mayhap is altijd benieuwd hoe het verder gaat. Dat zijn geen loze woorden. Merken, ondernemingen en organisaties fascineren ons nu eenmaal; ook voorbij onze eigen input in projecten en processen. Bovendien leren we er zelf altijd ongelooflijk veel van. En dat willen we niet alleen voor onszelf houden.

Wat ons opvalt is dat de manier waarop mensen zich binnen bedrijven en organisaties profileren en organiseren – zowel naar binnen als naar buiten toe – zich ook steeds meer richt op nieuwe waarden. Winstmaximalisatie en groei voeren niet meer de boventoon. Bijna al onze klanten vinden aspecten als milieu, Fairtrade, Fairchain, circulariteit, sociale innovatie, een goede werksfeer en gelijkwaardigheid op de werkvloer – om een paar dingen te noemen – minstens even belangrijk. Mayhap besloot deze verhalen te verzamelen via het platform ‘Andernemerschap’. Hier geven we je regelmatig een inkijkje in de winkel van onze klanten en de waarden die er achter hun bedrijf of organisatie schuilgaan. Ook praten wij hier met experts en visionairs die nieuwe inzichten met jullie delen op dit gebied. Dat kan verschillende invalshoeken hebben, maar zal nooit saai zijn. We hopen je hier dus regelmatig terug te zien!

Frisse groet,
Marian, Rianne en Nancy

Waarom Sococo koffie (h)eerlijk (s)maakt

Een gesprek met oprichter Perry van Gils

Het was in 2018 dat de corporate wereld steeds meer aan hem begon te knagen. Perry van Gils had er mooi werk verricht, fijne relaties opgebouwd en veel geleerd. Maar hij zag ook haarfijn wat er fout zat. Dat had de crisis 10 jaar eerder natuurlijk feilloos blootgelegd. Hij begon zich te oriënteren op een volgende stap in zijn carrière. En stiekem wilde hij heel graag voor zichzelf beginnen. Een goed gesprek met een vriend over zijn liefde voor koffie, bracht hem onverwacht op het spoor van een koffieteler in Guatemala. En daar begon een nieuw avontuur dat de naam Sococo Coffee kreeg.

COHORS: kunst en design in een nieuw jasje

Een wereld van schoonheid en engagement.

Het kunst- en designlabel COHORS werd in 2019 opgericht vanuit het idee dat design en kunst altijd weer hetzelfde publiek bereikt en altijd weer dezelfde beelden representeert. Jonge talentvolle productontwerpers hebben moeite deze markt te bestormen zonder enorme investeringen te maken. Bovendien doen er op de achtergrond veel andere kunstvormen hun intrede zonder dat deze kunstenaars daarmee het podium mogen betreden. Denk maar aan grafisch ontwerpers die de handleidingen en verpakkingen ontwerpen of de fotograaf die de productfotografie doet. COHORS wilde hen allemaal, evenredig het podium bieden en bovendien een nieuwer, jonger publiek bereiken. We praten met technisch directeur Paul van Laak over idealen versus werkelijkheid.

De dynamische start-up van Joël en Niels

Voor je het weet barst je uit je voegen

In mei van dit jaar benaderden de twee jonge zorgtechnologen, Joël van Wijngaarden en Niels de Jong, ons met een uitdagende vraag: we hebben nu al veel producten en nog duizend ideeën, maar er is inmiddels behoefte aan structuur en een overkoepelend bedrijf. Hoe geven we dat helder vorm? In het Mayhap portfolio ‘Onze klanten‘ lees je meer over deze casus. Maar deze duik achter de schermen leverde ons spannende nieuwe inzichten over de wondere wereld van de zorg- en educatietechnologie op. Een verhaal dat je niet wilt missen!