Onze klant uitgelicht: SOCOCO Coffee

Rebranding

“SOCOCO heeft een uitgebreid en gelaagd verhaal dat je wel wilt communiceren, zonder dat het een kakofonie van verwarrende boodschappen wordt. Mayhap wist door goed luisteren en doortastend te werk te gaan, exact de juiste snaar in woord en beeld te vangen.”
Perry van Gils
Oprichter SOCOCO Coffee, @sococo.coffee

The Social Coffee Collective

De naam SOCOCO is een samentrekking van The Social Coffee Collective, en feitelijk is daarmee al heel veel gezegd. Oprichter Perry van Gils vindt koffie een fantastisch product, heeft een missie als het om de sociale aspecten van bedrijfsvoering gaat en ziet zichzelf niet als ‘eenpitter’ maar deel van een groter geheel. Als je de vele aspecten van dat verhaal – met het kenmerkende enthousiasme van Van Gils – gaat uitleggen, is het al snel heel veel. En wat vertel je waar, wanneer en tegen wie? Daarnaast constateerde Mayhap dat als je SOCOCO naast de overvloed van gelijksoortige koffiemerken in Nederland zet, SOCOCO met een te weinig onderscheidend imago naar voren kwam. Bovendien voelt Perry van Gils zich niet echt thuis bij het imago dat Fairtrade en Fairchain producten over het algemeen hebben. 

Koffiecultuur vs. bedrijfscultuur

Op ons platform Andernemerschap is een uitgebreid interview te lezen met Perry van Gils. Daarin wordt duidelijk dat de voornoemde complexiteit aan bedrijfsactiviteiten, ideologie en producteigenschappen inderdaad al snel een mooi maar overdonderend verhaal wordt. Na een uitgebreid gesprek met Van Gils en een uitvoerige diepte-analyse en benchmark-onderzoek van onze zijde, kwam Mayhap tot een aantal conclusies die we vertaalden naar een complete re-branding die gefaseerd ingevoerd zal worden. Ten slotte bedient SOCOCO voor een belangrijk deel de zakelijke markt. In dit huidige tijdsgewricht – lees: de beperkingen rondom COVID19 – leverde dat nieuwe uitdagingen op. Mayhap verzorgde daarom naast de re-branding en een social media strategie ook een speciale Corona-campagne onder de titel: ‘Ik mis dat koffietje met jou’.

Sociaal verantwoord ondernemen hoeft - met alle respect - niet de uitstraling van een Wereldwinkel te hebben. Ook hoeven we allang niet meer te praten over 'mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt'. Je moet gewoon doen wat je zegt, en zeggen wat je doet, met respect voor mens en aarde.
Perry van Gils
Oprichter SOCOCO Coffee, @sococo.coffee

Volg ons!

Laten we samenwerken

stuur ons een bericht —