Onze klant uitgelicht: SOCOCO Coffee
Rebranding

The Social Coffee Collective
De naam SOCOCO is een samentrekking van The Social Coffee Collective, en feitelijk is daarmee al heel veel gezegd. Oprichter Perry van Gils vindt koffie een fantastisch product, heeft een missie als het om de sociale aspecten van bedrijfsvoering gaat en ziet zichzelf niet als ‘eenpitter’ maar deel van een groter geheel. Als je de vele aspecten van dat verhaal – met het kenmerkende enthousiasme van Van Gils – gaat uitleggen, is het al snel heel veel. En wat vertel je waar, wanneer en tegen wie? Daarnaast constateerde Mayhap dat als je SOCOCO naast de overvloed van gelijksoortige koffiemerken in Nederland zet, SOCOCO met een te weinig onderscheidend imago naar voren kwam. Bovendien voelt Perry van Gils zich niet echt thuis bij het imago dat Fairtrade en Fairchain producten over het algemeen hebben.
Koffiecultuur vs. bedrijfscultuur
Op ons platform Andernemerschap is een uitgebreid interview te lezen met Perry van Gils. Daarin wordt duidelijk dat de voornoemde complexiteit aan bedrijfsactiviteiten, ideologie en producteigenschappen inderdaad al snel een mooi maar overdonderend verhaal wordt. Na een uitgebreid gesprek met Van Gils en een uitvoerige diepte-analyse en benchmark-onderzoek van onze zijde, kwam Mayhap tot een aantal conclusies die we vertaalden naar een complete re-branding die gefaseerd ingevoerd zal worden. Ten slotte bedient SOCOCO voor een belangrijk deel de zakelijke markt. In dit huidige tijdsgewricht – lees: de beperkingen rondom COVID19 – leverde dat nieuwe uitdagingen op. Mayhap verzorgde daarom naast de re-branding en een social media strategie ook een speciale Corona-campagne onder de titel: ‘Ik mis dat koffietje met jou’.